Kycklinggrya med mos

Äta måste man ju fast man är sjuk och för att man ska bli frisk som min mamma säger.
Men när man mår dåligt har man ju inte riktigt ork att slänga ihopp måltiderna och när man är klar är man så trött av febern att man håller på att svimma ihopp men magen blir glad och jag blir på bättre humör iaf :P

Själv så hatar jag att laga mat direkt från recept jag gick ju hotell restaurang både där och hemma har jag lärt mig att det är okej att göra lite som man vill.
Fast gäller ju förstås att veta hur långt utanför gränserna man kan gå.
Det är skummt finns så många som kan blanda ihopp saker och få det att smaka förskräckligt hur många gånger man en försöker. Själv har jag som tur är förmågan att veta hur det funkar eller inte. Men ibland måste man ju förstås gå utanför gränserna och som jag brukar säga till min släkting det krävs många misslyckanden innan man lyckas.

Trots att jag själv inte gillar att laga mat från recept tänkte jag att ni ska få ta del av mitt super enkla recept som man tom överlever (fast det är knappt) av att göra när man har körtelfeber och efersom jag har tråkigt så kan ja ju lika gärna skriva ner det.


Kyckling med poatis och rotsellerimos med sås.


Det första jag gör eftersom jag är sjuk mest så jag inte riktigt orkar skala är att ta framm potatisskalar apparaten som skalar potatisen åt mig.
Jag brukar räkna när man gör mos 2-3 poatisar per person.
I moset tar jag ca 3 ggr så mycket poatis som rotselleri.
Jag skär poatisen och rotsellerin i små bitar så det går snabbare att koka ca 20min.

Det här behövs
Rotselleri
6 poatisar
Mjölk
2 schalottenlökar
2Vitlöksklyftor
2dl turkisk lätt youghurt
Kycklingfond
Chilisås
Curry
2 kyckingfiler


Kycklingen steker jag i en stekpanna jag har jätte svårt för kyckling är alltid livrädd att det inte ska vara klar så jag brukar göra ett snitt i den och se så att den är helt vit.

Såsen :
Själv gör jag på turkisklättyoughurt men går jätte bra att använda grädde blir säkert ennu godare men jag vill ha min sås ganska smal.
Stek 2 charlottenlökar sammt 2 vitlöksklyftor tillsammans med den färdigstekta kycklingen
Ha i turkiskyoughurt  och linda runnt den runnt kycklingen så att det täcker kycklingfilerna.
Ha i lite kycklingfond.
Sen har man i lite chilisås och om man vill curry.
Till sist mjölk för att göra det mera såsigt.

Sen är det bara att röra ihopp moset med mjölk salt och vitpeppar och servera med en sallad.

Själv kan jag ju inte äta riktigt en skulle behöva något som domnar bort hela halsen för att kunna svälja men jag sitter och petar och försöker stå ut med att få i mig så mycket som det går iaf.
Men Jesper käkade på duktigt iaf.

mat

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0